Značka Wharfedale toho stihla v roce 2020 opravdu hodně. Na jaře představila vlajkové lodě Elysian a nyní přišla na řadu nová, v pořadí už čtrnáctá generace řady Diamond 12 (pokud vám “nesedí” počty, je dobré připomenout, že mezi řadami Diamond 10 a Diamond 11 figurují ještě série Diamond 100 a Diamond 200). Od roku 1981, kdy se reprosoustavy Diamond objevily v její nabídce poprvé, se už tato série stala legendou. Vděčí za to mimořádnému poměru výkon/cena, s nímž boduje nejenom na domácím trhu za kanálem La Manche. Technologické finesy a kvalitní měniče, na něž jsme u jiných značek zvyklí až u dražších reprosoustav, totiž zaplatí vysoké obraty. Povrchovou úpravu strukturovanou vinylovou fólií lze vybírat ze čtyř provedení, černě lakovaná čela mají kabinety v dřevěné imitaci ořechu a černě mořeného dubu, bílá barevně ladí pro změnu s barevnými tóny dubu přírodního či bíle lakovaného. Odnímatelné ochranné rámečky, jež v rozích aretují magnety, jsou vždy potažené černou průzvučnou tkaninou.
Z šesti
modelů řady Diamond 12 je možné opět (vyjma subwooferu) skompletovat ozvučení
domácího kina, ale párové reprosoustavy snad ještě častěji končí ve
stereofonních aparaturách. Nabídka zahrnuje stojanové reprosoustavy Diamond
12.0 (6 750 Kč/pár), Diamond 12.1 (8 650 Kč/pár), Diamond 12.2 (10 250
Kč/pár) a centrální jednotku Diamond 12.C (8 090 Kč/ks), když z dvoupásmových
konstrukcí vybočují pouze dvouapůlpásmové sloupy Diamond 12.3 (17 550 Kč/pár)
a Diamond 12.4 (24 290 Kč).
Na vývoji řady Diamond 12 poprvé s inženýry britské značky spolupracoval Karl-Heinz Fink, v současnosti patrně nejvlivnější německý konstruktér reproduktorových soustav, jehož návrhy už dříve využily kupříkladu společnosti ALR/Jordan, Mission, Mordaunt-Short, Naim Audio (u série Ovator), Q Acoustics nebo Yamaha, nemluvě o vlastní značce FinkTeam, kterou už několik let znají třeba návštěvníci mnichovské výstavy High End.
Stěny pravoúhlých bassreflexových ozvučnic (s vyústěním nátrubků dozadu), které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, mají sendvičovou strukturu z MDF desek s různou hustotou i tloušťkou, což výrazně potlačuje rezonance kabinetů a tím pádem i neharmonické zkreslení. Všechny soustavy z řady Diamond 12 dostaly nové firemní měniče. Společným prvkem šesti modelů je tweeter s poddajnou kalotou o průměru 25 mm z tkané polyesterové fólie. Radikální inovací ovšem prošly středobasové měniče a u obou sloupů rovněž podpůrné woofery. Poprvé od roku 2001, kdy značka představila soustavy z řady Diamond 8, vystřídal u kónických membrán po devatenáct let neodmyslitelný Kevlar nový kompozitní materiál Klarity na bázi polypropylenu, kde k vyšší tuhosti přispívá plnění slídou. Kmitací cívky jsou navinuté na formerech ze skelných vláken zpevněných epoxidem, jež zachovávají přesnou geometrii i při vysokých teplotách. Robustní feritové magnety jsou opatřeny hliníkovými zkratovacími prstenci, jež omezují modulaci velkého magnetického pole magnetu malým magnetickým polem z kmitací cívky.
Elektrické
výhybky s topologií Linkwitz-Riley odpovídají zapojení 4. řádu (se strmostí -24
dB/oktávu), s větším počtem součástek rostou i nároky na jejich kvalitu, takže cívky
v zapojení jsou bez výjimky vzduchové. Řada Diamond 12 definuje nové
zvukové standardy u dostupnějších reprosoustav a není od věci zmínit, že koncové
ceny jsou atraktivnější nežli v případě předchozí generace Diamond 11.
Soustavy z řady Diamond 12 budou v České republice dostupné na konci
listopadu.
Wharfedale přichází s řadou Diamond 12
Značka Wharfedale toho stihla v roce 2020 opravdu hodně. Na jaře představila vlajkové lodě Elysian a nyní přišla na řadu nová, v pořadí už čtrnáctá generace řady Diamond 12 (pokud vám “nesedí” počty, je dobré připomenout, že mezi řadami Diamond 10 a Diamond 11 figurují ještě série Diamond 100 a Diamond 200). Od roku 1981, kdy se reprosoustavy Diamond objevily v její nabídce poprvé, se už tato série stala legendou. Vděčí za to mimořádnému poměru výkon/cena, s nímž boduje nejenom na domácím trhu za kanálem La Manche. Technologické finesy a kvalitní měniče, na něž jsme u jiných značek zvyklí až u dražších reprosoustav, totiž zaplatí vysoké obraty. Povrchovou úpravu strukturovanou vinylovou fólií lze vybírat ze čtyř provedení, černě lakovaná čela mají kabinety v dřevěné imitaci ořechu a černě mořeného dubu, bílá barevně ladí pro změnu s barevnými tóny dubu přírodního či bíle lakovaného. Odnímatelné ochranné rámečky, jež v rozích aretují magnety, jsou vždy potažené černou průzvučnou tkaninou.
Z šesti modelů řady Diamond 12 je možné opět (vyjma subwooferu) skompletovat ozvučení domácího kina, ale párové reprosoustavy snad ještě častěji končí ve stereofonních aparaturách. Nabídka zahrnuje stojanové reprosoustavy Diamond 12.0 (6 750 Kč/pár), Diamond 12.1 (8 650 Kč/pár), Diamond 12.2 (10 250 Kč/pár) a centrální jednotku Diamond 12.C (8 090 Kč/ks), když z dvoupásmových konstrukcí vybočují pouze dvouapůlpásmové sloupy Diamond 12.3 (17 550 Kč/pár) a Diamond 12.4 (24 290 Kč).
Na vývoji řady Diamond 12 poprvé s inženýry britské značky spolupracoval Karl-Heinz Fink, v současnosti patrně nejvlivnější německý konstruktér reproduktorových soustav, jehož návrhy už dříve využily kupříkladu společnosti ALR/Jordan, Mission, Mordaunt-Short, Naim Audio (u série Ovator), Q Acoustics nebo Yamaha, nemluvě o vlastní značce FinkTeam, kterou už několik let znají třeba návštěvníci mnichovské výstavy High End.
Stěny pravoúhlých bassreflexových ozvučnic (s vyústěním nátrubků dozadu), které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, mají sendvičovou strukturu z MDF desek s různou hustotou i tloušťkou, což výrazně potlačuje rezonance kabinetů a tím pádem i neharmonické zkreslení. Všechny soustavy z řady Diamond 12 dostaly nové firemní měniče. Společným prvkem šesti modelů je tweeter s poddajnou kalotou o průměru 25 mm z tkané polyesterové fólie. Radikální inovací ovšem prošly středobasové měniče a u obou sloupů rovněž podpůrné woofery. Poprvé od roku 2001, kdy značka představila soustavy z řady Diamond 8, vystřídal u kónických membrán po devatenáct let neodmyslitelný Kevlar nový kompozitní materiál Klarity na bázi polypropylenu, kde k vyšší tuhosti přispívá plnění slídou. Kmitací cívky jsou navinuté na formerech ze skelných vláken zpevněných epoxidem, jež zachovávají přesnou geometrii i při vysokých teplotách. Robustní feritové magnety jsou opatřeny hliníkovými zkratovacími prstenci, jež omezují modulaci velkého magnetického pole magnetu malým magnetickým polem z kmitací cívky.
Elektrické výhybky s topologií Linkwitz-Riley odpovídají zapojení 4. řádu (se strmostí -24 dB/oktávu), s větším počtem součástek rostou i nároky na jejich kvalitu, takže cívky v zapojení jsou bez výjimky vzduchové. Řada Diamond 12 definuje nové zvukové standardy u dostupnějších reprosoustav a není od věci zmínit, že koncové ceny jsou atraktivnější nežli v případě předchozí generace Diamond 11. Soustavy z řady Diamond 12 budou v České republice dostupné na konci listopadu.